Deze website maakt gebruik van Cookies

We gebruiken cookies om de website goed te laten functioneren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Meer informatie vindt u in de privacyverklaring.

Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies voor:

Noodzakelijke functionaliteiten en anonieme statistieken
werkvergunning
nieuws

Wanneer een werkgever in Nederland een werknemer van buiten de EU (derdelander) in dienst wil nemen zonder gebruik te maken van de kennismigrantenregeling, ICT-regeling of Blauwe Kaartregeling kan misschien een GVVA worden aangevraagd: een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid.

Met de GVVA krijgt een buitenlandse werknemer recht op verblijf in Nederland én het recht om in Nederland te werken. Het is een gecombineerde aanvraag voor recht op verblijf en werk en leidt tot één beslissing en de uitgifte van één verblijfsdocument, het ‘vreemdelingenpasje’. Deze aanvraagprocedure is voorgeschreven in EU-richtlijn 2011/98.

Een GVVA kan worden aangevraagd voor het uitoefenen van een aantal speciale beroepen in Nederland. In sommige gevallen is alleen een werkvergunning vereist; dan kan een losse tewerkstellingsvergunning (TWV) worden aangevraagd. 

Voor Turken en hun gezinsleden gelden een aantal uitzonderingen. Lees hier meer over deze uitzonderingen.

Bijzondere beroepen
Voor een aantal bijzondere beroepen gelden bijzondere, op de aard van het beroep toegesneden regels. De meest voorkomende beroepen met specifieke voorwaarden zijn:

Zo geldt voor bijvoorbeeld sporters dat het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) beoordeelt of zij binnen het voor sporters geldende beleid vallen. Soms zal er ook een vergunning voor ondersteunend personeel (bijvoorbeeld een trainer) moeten komen. Afhankelijk van de sport en het geboden salaris zal het al dan niet mogelijk zijn om verblijf en werk voor werknemers in de sportsector te regelen. Neem hiervoor contact op met Bram van Melle (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Lees meer op onze pagina over de Aziatische horeca hier en over kunstenaars hier.

Alleen een TWV
In een aantal gevallen is alleen een werkvergunning (TWV) vereist. Deze kan bij het UWV worden aangevraagd. Alleen de werkgever kan een ‘losse’ TWV aanvragen.

Enkele gevallen waarin de TWV apart moet worden aangevraagd zijn:

  • de buitenlandse werknemer heeft een Nederlandse verblijfsvergunning, maar mag niet of beperkt werken en hij/zij wil toch, meer of in een andere hoedanigheid werken in Nederland, zoals bijvoorbeeld studenten
  • de buitenlandse werknemer komt voor minder dan 3 maanden naar Nederland en wil in deze periode werken; een verblijfsvergunning is dan niet nodig, een werkvergunning wel
  • Kroaten zijn Unieburgers en hebben geen verblijfsvergunning nodig om langer dan 3 maanden in Nederland te verblijven. Om te mogen werken, hebben ze tot 1 juli 2018 nog wel een TWV nodig; pas na die datum zijn zij ook vrijgesteld van het TWV-vereiste.

Verblijfsvergunning en TWV apart aanvragen 
Voor enkele categorieën is het niet mogelijk recht op verblijf en werk in één keer aan te vragen. Er moeten dan 2 vergunningen apart worden aangevraagd: een verblijfsvergunning en een TWV. Dit is bijvoorbeeld het geval voor seizoenarbeiders die voor langer dan drie maanden naar Nederland komen.

De arbeidsmarkttoets
Wanneer een werkgever een werknemer van buiten de EU wil aannemen die niet binnen de hierboven beschreven categorieën valt, is het theoretisch mogelijk een ‘getoetste’ GVVA aan te vragen. De werkgever moet dan eerst op de Nederlandse en de Europese arbeidsmarkt hebben gezocht naar personeel waarvoor hij géén werkvergunning nodig heeft. Alleen als er geen geschikt personeel in Nederland of een ander EU-land aanwezig is, kan de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) aan een werknemer van buiten de EU een GVVA verlenen. Deze voorwaarde wordt ook wel de arbeidsmarkttoets genoemd.

Door deze strikte toets worden in de praktijk bijna geen reguliere GVVA’s meer verleend. Slechts zelden kan worden hard gemaakt dat er geen geschikt personeel elders op de Nederlandse of Europese arbeidsmarkt aanwezig is. Mocht je twijfelen of deze situatie toch op jou van toepassing is, raden wij aan contact op te nemen met een van onze advocaten voor advies over de mogelijkheden.

Afhankelijk van de omstandigheden en de functie kunnen de volgende categorieën van toepassing zijn op jouw situatie:

Neem voor meer informatie contract op met Marcel Reurs of Bram van Melle.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Looncriteria voor kennismigranten, Blauwe Kaarthouders en sleutelpersoneel bij concernoverplaatsingen in 2019

De nieuwe looncriteria voor kennismigranten, Blauwe Kaarthouders, sleutelpersoneel bij concernoverplaatsingen en pas-afgestudeerden in Nederland zijn gepubliceerd.

Lees meer >

Toch overgangsrecht verkorte 30%-regeling in de maak

Eerder berichtten wij over het verkorten van de maximale looptijd van de 30%-regeling van 8 naar 5 jaar.

Lees meer >

30%-regeling van 8 naar 5 jaar maximaal

De regering heeft besloten de looptijd van de 30%-regeling te bekorten tot maximaal 5 jaar. Dit naar aanleiding van de conclusies uit een evaluatierapport dat in 2017 aan de Tweede Kamer werd aangeboden.

Lees meer >

Eis jaarrekening met controleverklaring voor religieuze organisaties afgeschaft

Hoe het was
Met ingang van 1 april 2017 moesten religieuze organisaties die als referent wilden optreden voor een kloosterling, zendeling of voorganger, aantonen dat hun continuïteit en solvabiliteit was gewaarborgd met een jaarrekening voorzien van een goedkeurende controleverklaring van een registeraccountant.

Lees meer >

Scherper toezicht IND op erkend referent

Uit het onlangs verschenen rapport ‘Tussen handhaven en dienstverlenen’ van de Inspectie Justitie en Veiligheid blijkt dat het toezicht van de IND op werkgevers die als erkend referent zijn aangemerkt onvoldoende effectief is. De IND heeft daarop besloten haar toezichts- en handhavingstaken verder aan te scherpen.

Lees meer >