Deze website maakt gebruik van Cookies

We gebruiken cookies om de website goed te laten functioneren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Meer informatie vindt u in de privacyverklaring.

Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies voor:

Noodzakelijke functionaliteiten en anonieme statistieken

Uitbreiding administratieplicht erkende referenten

Vanaf 1 januari 2026 wordt de administratieplicht van erkende referenten uitgebreid. Zij moeten extra informatie in hun administratie opnemen.
Het gaat om documenten die aantonen dat kennismigranten of houders van de Europese Blauwe kaart hun salaris ook echt hebben ontvangen. Bijvoorbeeld afschriften van de zakelijke bankrekening van de onderneming of een overzicht van een batchbetaling. De documenten moeten bewijzen dat de werknemer het salaris heeft ontvangen op zijn of haar betaalrekening. De betaalrekening moet dus op naam van de werknemer staan. 

Op dit moment vraagt de IND alleen nog om loonstroken of loonspecificaties. Maar deze tonen niet aan dat de werkgever het salaris daadwerkelijk heeft uitbetaald aan de werknemer. Dat is de reden voor deze uitbreiding. Zo wil de IND beter optreden tegen eventueel misbruik van de kennismigrantenregeling en de Europese blauwe kaart.

Meer informatie over de administratieplicht leest u op plichten referent en erkende referent.

Heeft u vragen over de plichten van een (erkend) referent? Neemt u dan gerust contact met ons op.

Neem contact op

Neem contact op

Aanmelding nieuwsbrief